Έννοιες-Λεξικό

Homo Universalis - καθολικός, συνολικός άνθρωπος - πολυμαθής άνθρωπος
Αναγέννηση  Πολιτιστικό κίνημα που τοποθετείται προσεγγιστικά ανάμεσα στο 14ο και το 17ο αιώνα, ξεκινώντας στην Ιταλία κατά τον ύστερο Μεσαίωνα, από όπου και εξαπλώθηκε στην υπόλοιπη Ευρώπη.
Μανιερισμός (ιταλικά.: Manierismo) εννοείται το καλλιτεχνικό ρεύμα που αναπτύχθηκε κατά την τελευταία περίοδο της Αναγέννησης
Ουμανισμός  (νεολατινικό : "Humanismus", "Human" Δηλ. "Ανθρωπισμός"/"Άνθρωπος") αναφερόμαστε στην πνευματική κίνηση που εκδηλώθηκε στη δυτική Ευρώπη.
Νωπογραφία  Η νωπογραφία ή φρεσκογραφία (Ιταλικά: buon fresco) είναι τεχνική για την δημιουργία τοιχογραφιών, με βάση την οποία τα χρώματα απλώνονται απευθείας σε νωπή επιφάνεια. Με τον τρόπο αυτό τα χρώματα διατηρούνται για πολύ μεγάλα χρονικά διαστήματα. Κοιτίδα της τεχνικής της νωπογραφίας θεωρείται η Μινωική Κρήτη.
Ελαιογραφία  Πρώτοι δούλεψαν την ελαιογραφία οι Βενετοί. Τα χρώματά της, είναι διαλυμένα σε λινέλαιο. Στεγνώνοντας το λάδι αφήνει μία μεμβράνη η οποία προστατεύει την αρχική ζωηρότητα του χρώματος, και δίνει ένα βάθος και μία διαφάνεια που δε μπορεί εύκολα να αποδοθεί με άλλη τεχνική. Τα χρώματα σε μια ελαιογραφία, έχουν μεγάλη αντοχή στο χρόνο, και οι αλλοιώσεις που μπορεί να παρατηρηθούν μετά τη πάροδο πολλών ετών, είναι συνήθως απλά οπτικές και εύκολα επαναφέρονται.
Σφουμάτο (sfumato) Τεχνική που επινόησε ο Λεονάρντο ντα Βίντσι στη ζωγραφική. Παρουσιάζει τις φόρμες με απαλές τονικές διαβαθμίσεις, χωρίς να χρησιμοποιεί έντονα περιγράμματα. Έτσι οι φόρμες μοιάζουν να σβήνουν η μια μέσα στην άλλη, οι μορφές προβάλλουν κάπως αόριστες και δεν είναι σκληρές και άκαμπτες. Οι μορφές του ντα Βίντσι φαίνονται σαν να καλύπτονται με ομίχλη κι αυτό τους προσδίδει μυστήριο, έχουν δε μια απαλότητα που τις συνδέει οργανικά με το τοπίο, στο οποίο είναι τοποθετημένες. Στα ιταλικά sfumato σημαίνει όπως ο καπνός που διαλύεται.
Προοπτική ( γραμμική ) Η γραμμική προοπτική είναι μια γεωμετρική τεχνική, η οποία χρησιμοποιεί ευθείες γραμμές που δείχνουν το πώς φαίνονται τα αντικείμενα με βάση την απόστασή τους από το κοντινότερο προς το θεατή πλάνο του πίνακα. Όλες οι ευθείες που είναι κάθετες στο επίπεδο της εικόνας συγκλίνουν σ’ ένα μοναδικό «σημείο φυγής».
Προοπτική ( αιθέρια ) Ο όρος αιθέρια προοπτική επινοήθηκε από το Λεονάρντο ντα Βίντσι και περιγράφει την υποδήλωση της απόστασης με τη βαθμιαία διαμόρφωση του χρωματικού τόνου. Τα αντικείμενα που βρίσκονται στο βάθος, «μακριά» από το θεατή, ζωγραφίζονται με πιο ανοιχτά χρώματα, όπως ακριβώς συμβαίνει όταν κάποιος παρατηρεί ένα μακρινό σημείο του ορίζοντα σε μια μέρα με αρκετή υγρασία στην ατμόσφαιρα.